Adat agama Kristian
a) Pembaptisan ( Baptism ) adalah upacara Kristian kemasukan dan penerimaan, hampir sentiasa dengan penggunaan air, ke dalam Gereja Kristian secara amnya dan juga tradisi gereja tertentu. Kanun Injil laporan bahawa Isa telah dibaptiskan peristiwa sejarah yang tahap kepastian boleh diberikan .Baptism telah dipanggil sakramen dan ordinan Nabi Isa. Dalam beberapa tradisi, pembaptisan juga dikenali sebagai upacara, tetapi untuk orang lain dengan perkataan "pembaptisan" dikhaskan untuk pembaptisan bayi.
b) Ekaristi, juga dikenali sebagai Perjamuan Suci ( Holy Communion ) , Sakramen Altar, Sakramen Mahakudus, Perjamuan Tuhan, dan nama-nama lain, adalah sakramen Kristian atau ordinan. Ia dilakukan kembali mengikut arahan Isa pada Perjamuan Akhir, seperti yang dicatatkan di beberapa buku-buku Perjanjian Baru, yang pengikut-pengikutnya melakukan peringatan kepadanya apabila dia memberikan roti pengikut-pengikutnya, dengan mengatakan, "Ini adalah badan saya", dan memberikan mereka wain berkata, "Ini adalah darah saya."
Terdapat tafsiran yang berbeza daripada kepentingan Ekaristi, tetapi menurut Ensiklopedia Britannica, "terdapat lebih daripada satu konsensus di kalangan orang Kristian tentang maksud Ekaristi daripada akan muncul dari perbahasan pengakuan atas kehadiran suci, kesan Ekaristi , dan naungan yang betul di mana ia boleh diraikan. "
Terdapat tafsiran yang berbeza daripada kepentingan Ekaristi, tetapi menurut Ensiklopedia Britannica, "terdapat lebih daripada satu konsensus di kalangan orang Kristian tentang maksud Ekaristi daripada akan muncul dari perbahasan pengakuan atas kehadiran suci, kesan Ekaristi , dan naungan yang betul di mana ia boleh diraikan. "
Eucharist perkataan boleh merujuk bukan sahaja untuk upacara tetapi juga untuk roti ditahbiskan (beragi atau tidak beragi) dan anggur (jus anggur tidak beralkohol di beberapa mazhab Protestan, air di dalam gereja Latter-day Saints ) yang digunakan dalam upacara. Dalam pengertian ini, perjamuan suci ( iaitu, orang-orang yang mengambil bahagian dalam unsur-unsur perhubungan ) boleh bercakap tentang "menerima Ekaristi", serta "meraikan Ekaristi".
c) Pengakuan ( Confession ) adalah pengikut Nabi Isa untuk pengampunan Allah dalam Pembaptisan melakukan pelbagai jenayah, supaya mereka kembali rahmat Tuhan boleh ditubuhkan. Pengakuan yang dipegang oleh Katolik mengaku kepada imam "Allah" jenayah yang terpaksa menunjukkan bertaubat.
d) Perkahwinan ( Marriage / Wedding )
Tempat Duduk Keluarga pada sisi bertentangan Gereja
Keluarga dan rakan-rakan pengantin perempuan dan pengantin lelaki yang duduk di sisi bertentangan dengan gereja untuk melambangkan memotong perjanjian darah. Saksi-saksi-keluarga, rakan-rakan, dan tetamu jemputan-semua peserta dalam perjanjian perkahwinan, dan banyak daripada mereka telah membuat pengorbanan untuk membantu menyediakan pasangan untuk berkahwin dan untuk menyokong mereka dalam kesatuan suci mereka.
Pusat lorong dan Naib Putih
Lorong pusat merupakan tempat pertemuan, atau laluan antara bahagian haiwan di mana perjanjian darah ditubuhkan. Naib putih melambangkan tanah suci di mana dua kehidupan yang menyertai sebagai salah oleh Allah.
Tempat duduk Ibu Bapa
Pada zaman Alkitab, ibu bapa pengantin perempuan dan pengantin lelaki adalah bertanggungjawab terhadap arif kehendak Allah mengenai pilihan pasangan untuk anak-anak mereka. Tradisi perkahwinan ibu bapa duduk di tempat yang terkenal yang dimaksudkan untuk menyedari tanggungjawab mereka untuk kesatuan pasangan itu.
Pengantin Lelaki Memasuki Pertama
Mendedahkan bahawa perkahwinan duniawi adalah gambaran kesatuan gereja dengan Kristus. Allah memulakan hubungan melalui Kristus, yang dipanggil dan datang untuk pengantin perempuannya, gereja. Kristus adalah pengantin lelaki , yang ditubuhkan perjanjian darah pertama yang dimulakan oleh Allah. Atas sebab ini, pengantin lelaki memasuki auditorium gereja pertama.
Bapa dan Pengiring Memberikan Pengantin
Dalam tradisi Yahudi, ia adalah kewajipan bapa untuk membentangkan anak perempuannya dalam perkahwinan sebagai pengantin dara tulen. Sebagai ibu bapa, bapa dan isterinya juga mengambil tanggungjawab untuk mengesahkan pilihan anak perempuan mereka dalam suami. Dengan mengiringi beliau di ruang sayap, bapa berkata, "Saya telah melakukan yang terbaik saya untuk membentangkan anda, anak perempuan saya, sebagai pengantin perempuan tulen. Saya bersetuju dengan lelaki ini sebagai pilihan anda untuk seorang suami, dan kini saya membawa anda kepadanya. " Apabila menteri-menteri bertanya, "Siapakah yang memberi wanita ini?" Bapa bertindak balas, "ibu dan saya. Ini memberikan pengantin perempuan, menunjukkan restu ibu bapa pada kesatuan dan pemindahan penjagaan dan tanggungjawab kepada suami.
Pakaian Perkahwinan Putih
Pakaian pengantin putih mempunyai makna dua kali ganda. Ia adalah simbol kesucian isteri di dalam hati dan kehidupan, dan dalam penghormatan kepada Tuhan. Ia juga gambar kebenaran Kristus. Kristus pakaian pengantin perempuannya, gereja, dalam kebenaran sendiri sebagai pakaian dari "lenan halus, cerah dan bersih."
Sumber ini daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_Christian
&
http://zhidao.baidu.com/question/109470311.html .
No comments:
Post a Comment